U hebt geen uitgaven op uw boekenplankje of u bent niet ingelogd.
Literatuur leren lezen in dialoog
Medium :
Boek
Omvang :
90 pagina’s
Publicatiedatum :
05 december 2009
In Yindo sinds :
20 augustus 2011
Omschrijving
In dit boekje presenteert Tanja Janssen een didactische aanpak, gebaseerd op het principe van 'dialogisch leren'. De methode omvat twee stappen: de dialoog met de tekst, waarbij de leerling zichzelf vragen stelt tijden het lezen, en de dialoog met anderen, waarbij leerlingen vragen en hypotheses uitwisselen en ze met elkaar bespreken. De didactische aanpak bestond deels al. Nieuw is dat in dit onderzoek het effect ervan in de praktijk op scholen hebben vastgesteld. Twee experimenten zijn uitgevoerd in het vierde leerjaar van havo|vwo. Door middel van voor- en nametingen onderzochten we de invloed van de aanpak op het leesproces, verhaalinterpretatie en verhaalwaardering van leerlingen. Daarnaast hebben we ervaringen van docenten en leerlingen verzameld en in kaart gebracht met behulp van lesobservaties, logboekjes, interviews en vragenlijsten. Het onderzoek wees uit dat de methode het literaire leesgedrag positief beïnvloedde: bij de nameting stelden leerlingen meer vragen tijdens het lezen, hun verhaalinterpretaties vertoonden meer diepgang en zij hadden na afloop meer waardering voor complexe korte verhalen. Ook hadden zij meer oog gekregen voor de meerduidigheid en openheid van literatuur. De docenten waren unaniem positief over de literatuurdidactische aanpak. Niettemin signaleerden zij enkele problemen in de praktijk, die samenhangen met het feit dat vragen in deze aanpak een andere functie hebben dan in 'gewone' lessen, en met de veranderde rol van docent en leerlingen in het onderwijsleerproces. Deze problemen komen in dit boekje aan de orde, met suggesties voor mogelijke oplossingen. Ten slotte presenteert Janssen enkele varianten op de didactische aanpak: met andere literaire genres, in andere leerjaren en bij andere schoolvakken dan het schoolvak Nederlands.
Complete inhoudsopgave van deze uitgave
Inhoudsopgave wordt opgehaald...
Informatie over de uitgever
Amsterdam University Press (AUP) werd in 1992 door de Universiteit van Amsterdam opgericht naar Angelsaksisch model. Deze jonge, snelgroeiende uitgeverij heeft inmiddels een fondslijst opgebouwd met ruim 600 titels. De wetenschappelijke en populair-wetenschappelijke uitgaven van AUP verschijnen in het Nederlands of Engels en behandelen onderwerpen op het gebied van de geesteswetenschappen (taal en letteren, geschiedenis, filmstudies, kunst) en sociale wetenschappen (sociologie, politicologie, beleidswetenschappen).
http://www.aup.nl
Alle Yindo-titels van Amsterdam University Press
Op boekenplank?
Om deze uitgave op uw boekenplank te plaatsen, moet u zijn ingelogd.
Na aanmelding:
Na aanmelden zijn de volgende leenopties voor deze uitgave beschikbaar:
- Eén maand op boekenplank - € 1,50
- Permanent op boekenplank - € 5,75
Literatuur leren lezen in dialoog