U hebt geen uitgaven op uw boekenplankje of u bent niet ingelogd.
Een bedrijf is geen goed doel
Medium :
Boek
Omvang :
168 pagina’s
Publicatiedatum :
08 februari 2016
In Yindo sinds :
26 april 2016
Omschrijving
Een bedrijf is geen goed doel. Maar steeds meer bedrijven werken aan de oplossing van sociale vraagstukken. Soms alleen, maar steeds vaker in samenwerking met maatschappelijke organisaties. De uitdaging voor beide partijen is het maximale uit de samenwerking te halen.
Samenwerking tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties is geen hogere wiskunde. Wel stuiten mensen in de praktijk op steeds dezelfde dilemma’s en valkuilen. Een gebrek aan gedeelde ambitie. Geweldige ideeën die verwateren omdat het nooit tot een plan van aanpak komt. Afhankelijkheid van mensen die vervolgens vertrekken. Een bestuurdersfeestje waar de werkvloer geen weet van of zin in heeft. Of een mooi operationeel plan zonder mandaat van de hoogste baas. Een sluimerend machtsspel, hardnekkige vooroordelen: het zijn allemaal aspecten van samenwerking tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties die vaak terugkomen.
Dit boek bundelt de belangrijkste inzichten over samenwerking tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties en geeft veel praktische tips. Zeven praktijkvoorbeelden worden uitgebreid beschreven, variërend van TUI en Plan Nederland die samen werken aan het voorkomen van seksuele uitbuiting van jongeren in het noordoosten van Brazilië, tot de Voedselbank Zutphen die samenwerkt met supermarkt Beuzel uit Laren. Dit boek schrijft niet voor hoe het moet. Er is geen model of recept dat leidt tot perfect partnerschap en samenwerken leer je niet uit een boekje. Maar je kunt wel leren van studies en andermans ervaringen. Dat is wat dit boek beoogt.
Een bedrijf is geen goed doel is bedoeld voor mensen die in een bedrijf verantwoordelijk zijn of worden voor samenwerking met maatschappelijke organisaties en andersom: voor mensen die werken bij een maatschappelijke organisatie en (gaan) samenwerken met bedrijven.
Over de auteur: Wilma Roozenboom is zelfstandig ondernemer en gespecialiseerd in de begeleiding van partnerschappen voor duurzame ontwikkeling.
Lezers van deze uitgave lezen ook...
Voor deze uitgave zijn geen gerelateerde titels gevonden...
Meer boeken uit de serie
“Koninklijke Van Gorcum”
Deze serie bevat nog geen andere boeken...
Complete inhoudsopgave van deze uitgave
Inhoudsopgave wordt opgehaald...
Wilma Roozenboom
Meer boeken van
Wilma Roozenboom
Geen andere boeken gevonden...
Alle uitgaven van Wilma Roozenboom.
Informatie over de uitgever
Koninklijke Van Gorcum (sinds 1800) publiceert (digitale) leermiddelen voor HBO en Universiteit. Daarnaast is Van Gorcum uitgever voor de professionele en wetenschappelijke markt. Vakgebieden waar de uitgeverij zich op richt zijn o.a. Verandermanagement, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, Human Resource Management, Zorg & Welzijn, Onderwijskunde, Pedagogiek, Filosofie en Cultuur & Historie.
Alle Yindo-titels van Koninklijke Van Gorcum
Deze uitgave kan niet worden geleend in Yindo (isAvailable==false). Mogelijk heeft de uitgever hier geen toestemming voor gegeven.
Een bedrijf is geen goed doel